Fiat 126 – klasyka polskiej motoryzacji.

Posted in Uncategorized  by admin
December 4th, 2016

Historia motoryzacji to nie tylko najnowocześniejsze auta, wielkie silniki oraz piękne linie nadwozia. Aby samochody stały się popularne, producenci musieli wprowadzić tanie i oszczędne modele, które uświadomiły konsumentom, że auta są potrzebne. W Niemczech samochodem dla każdego był VW Garbus, we Włoszech taką rolę odegrał Fiat 500 Topolino. W Polsce proces uświadamiania konsumentów przebiegał w nieco brutalniejszy sposób – mianowicie na rynek wprowadzono Fiata 126.

Dostępność tego modelu auta wiązała się z tym, że fiacik był produkowany w kilku fabrykach w Polsce. Stał się on synonimem auta często psującego się, małego, niedającego satysfakcji z jazdy. Miał jedną zaletę – dzięki niemu, uświadomiliśmy sobie, że potrzebujemy samochodu. Dawał niezależności.

Maluch – bo tak jest nazywany przez każdego Polaka, charakteryzował się bardzo małym silnikiem, który rozpędzał auto do prędkości około 65 km/h. Chyba każdy użytkownik tego modelu Fiata drżał, gdy musiał nim rano dojeżdżać do pracy, a za oknem była minusowa temperatura. Wróżyło to niemal pewne problemy z odpaleniem silnika, na szczęście nie zawodziła metoda odpalania auta na pchanie. Samochód był dosyć zawodny, wymagał dbania o części. Naprawa była bardzo prosta nawet dla osoby, która nie była doświadczonym mechanikiem. Cena malucha była zupełnie nieadekwatna do wartości. Dzisiaj kosztowałby około 80 tysięcy złotych – w przeliczeniu na średnią pensję.

Należy zwrócić uwagę, że ten model Fiata nie cieszył się popularnością w żadnym innym kraju oprócz Polski. Gdy w roku 1980 Włochy zrezygnowały z jego produkcji, FSO zostało jedyną fabryką produkującą malucha. W roku 1993 wyprodukowano 3 miliony maluchów. W tym czasie znacznie usprawniono konstrukcję samochodu. Usunięto z nadwozia ostre linie, wprowadzono katalizator oraz zagłówki. Niektóre modele miały także pasy bezpieczeństwa z tyłu, jednak większość właścicieli musiała zamontować je we własnym zakresie. Pod koniec produkcji wprowadzono zagłówki w tylnych siedzeniach. [więcej w: beton dekoracyjny, myjki wysokociśnieniowe, wyposażenie stajni ]

 

 

 

 

Tags: , , ,

Comments are closed.