Grzejnik rozruchowy
Najczęściej grzejnej spirali nagrzewnicy nadaje się kształt podwójnego ściętego stożka. Wbudowując nagrzewnice trzeba uwzględniać oznaczenia montażowe, wskazujące zalecany kierunek przepływu powietrza, które powinno omywać zwoje o coraz mniejszych średnicach, najpierw jednego stożka spirali, a następnie drugiego. Przeważnie stosuje się nagrzewnice jednobiegunowe, których obwody zasilania zamykają się przez mase pojazdu. Niekiedy spotyka się również nagrzewnice dwubiegunowe o spiralach grzejnych izolowanych od masy i łączonych szeregowo — najczęściej po dwie (instalacja 24 V).
Grzejnik rozruchowy. Aby ułatwić uruchamianie silników pojazdów bez instalacji elektrycznych lub wyposażonych w akumulatory o małych pojemnościach stosuje się rozmaite grzejniki rozruchowe, z reguły wytwarzające ciepło dzięki spalaniu oleju napędowego lub innego materiału palnego. Do najczęściej spotykanych należą następujące odmiany grzejników rozruchowych:
grzejnik płomieniowy; urządzenie składa się zwykle ze zbiornika paliwa, ręcznej pompy, rozpylacza z filtrem, świecy zapłonowej, cewki zapłonowej z przerywaezem, wyłącznika oraz przewodów paliwa i elektrycznych ; wskutek zwierania i rozwierania styków przerywacza cewka zapłonowa przetwarza pobierany z akumulatora prąd stały na impulsy wysokiego napięcia, które wywołują ciągłe iskrzenie pomiedzy elektrodami świecy zapłonowej; od wyładowań elektrycznych zapala się mieszanina powietrza i oleju napędowego, wytryskującego z rozpylacza do przestrzeni, przez która przepływa powietrze wypełniające następnie cylindry silnika (np. do przelotni w kadłubie silnika dwusuwowego); grzejnik włącza sie jednocześnie z rozrusznikiem; przedwczesne włączenie grzejnika jest szkodliwe ponieważ powietrze nie przepływa jeszcze do cylindrów i wskutek braku tlenu olej napędowy wytryskujący z rozpylacza spala się częściowo lub jedynie zanieczyszcza przelotnię, a następnie i wnętrze cylindrów,
— grzejnik bezpłomieniowy jest to urządzenie wytwarzające gorące spaliny, wykorzystywane do podgrzewania cieczy chłodzącej silnik lub oleju silnikowego, zwykle w specjalnym wymienniku, [przypisy: pko licytacje, bawaria otomoto, sgb trans leasing, układ kulisowy ]
— specjalny grzejnik rozruchowy; niekiedy w celu ułatwienia rozruchu silnika wysokoprężnego stosuje się specjalne urządzenie grzejne, np. instalację do wtryskiwania do rury ssącej niewielkich dawek łatwopalnej cieczy (benzyny, eteru itp.), naboje rozruchowe i inne; tego rodzaju urządzenia i środki, spotykane dość rzadko, ostatnio wychodzą z użycia.