serwis Skoda i VW
serwis Skoda i VW Wrocław

Podział tarczowych kół jezdnych

Posted in Uncategorized  by admin
November 6th, 2016

Dość istotne różnice w ukształtowaniu i konstrukcji tarczowych kół jezdnych wynikają z doboru materiałów i technologicznych metod produkcji. Ogólnie tarczowe koła jezdne dzieli się na jednolite i rozbieralne. Z uwagi na wykonanie obręczy, wśród tarczowych kół jezdnych rozróżnia sie koła o jednolitych obręczach, kola o dzielonych obręczach oraz kola o członowych obreczach. Jednolite koło tarczowe wyróżnia się połączeniem tarczy kola i jego niedzielonej obręczy w nierozbieralną „całość konstrukcyjna. Powszechnie stosuje sie spawane jednolite koła tarczowe z tłoczonych elementów stalowych, a o wiele rzadziej jednolite kola odlewane. Nitowane jednolite kola tarczowe z tłoczonych elementów stalowych wyszły już prawie z użycia. Łatwość wymiany jednolitego koła tarczowego zapewnia się przez osadzenie go na oddzielnej piaście ułożyskowanej na czopie zwrotnicy lub końcówce pochwy mostu napędowego albo tylnej osi. Tarczę koła jednolitego lub tarcze dwóch kół jednolitych, tworzących koło bliźniacze, łączy się z odpowiednim kołnierzem piasty przy użyciu śrub. Najczęściej tarcza kola jednolitego jest ustalona względem jego piasty za pomocą nakrętek dociskowych, nakręconych na Śruby mocujące bęben lub tarczę hamulca do piasty, lub rzadziej przy użyciu oddzielnych śrub i nakrętek. Niekiedy, zwłaszcza w samochodach wyczynowych i sportowych, koła mocuje sie na piastach za pomocą pojedynczych nakrętek centralnych, zaopatrzonych w specjalne występy. Przeważnie liczba nakretek lub śrub ustalających tarczę koła na jego piaście jest nieparzysta i zawiera się w zakresie 5. . . 11. Zasadniczą zaletę jednolitego koła tarczowego Stanowi jego lekkość, wynikająca głównie z braku jakichkolwiek rozbieralnych złączy lub ich gniazd w tarczy czy obręczy. Z uwagi na dość złożoną konstrukcję jednolitych kół tarczowych . ich produkcja nastręcza sporo trudności technologicznych. Istotną niedogodnością eksploatacyjną, wynikającą z nierozbieralności jednolitego kola tarczowego, jest kłopotliwe i pracochłonne zakładanie oraz zdejmowanie ogumienia. [przypisy: serwis vw warszawa, serwis volkswagen warszawa, Serwis VW Wrocław ]

Tags: , ,

Comments are closed.