serwis Skoda i VW
serwis Skoda i VW Wrocław

Praktyczna realizacja zasady podwójnego wtrysku

Posted in Uncategorized  by admin
October 18th, 2016

Praktyczna realizacja zasady podwójnego wtrysku — np. przez zastosowanie dwóch odpowiednio dobranych rozpylaczy, różniących się sposobami działania — jest trudna, choćby z uwagi na poważne skomplikowanie urządzenia wtryskowego. Stosunkowo pros tymi środkami można natomiast zapewnić przebieg rozpylania oleju napędowego o Charakterze wtrysku podwójnego, a przez to znacznie poprawić warunki tworzenia się i spalania mieszanki, wydatnie zwiększając elastyczność biegu i ogólną sprawność silnika. Częściowa realizacje praktyczną zasady podwójnego wtrysku uzyskuje się dzięki szczególnym właściwościom rozmaitych rozpylaczy specjalnych. W tym celu najczęściej stosuje się dławiące rozpylacze czopikowe, rzadziej rozpylacze PINTAUX lub specjalne układy wtryskowe (np. PILOT-INJECTION).

Dławiący rozpylacz czopikowy różni się od zwykłego rozpylacza czopikowego pozornie tylko znacznym wydłużeniem czopika iglicy. Ta drobna, wydawałoby się, modyfikacja zmienia jednak zupełnie przebieg procesu wtryskiwania, nadając mu po części charakter podwójnego wtrysku oleju napędowego. [więcej w: v ]

Podczas otwierania się rozpylacza czopikowego, początkowo kanalik wylotowy jest jeszcze prawie całkowicie zaślepiony przez dławik. Duży stosunkowo wolny przelot, umożliwiający obfite wytryskiwanie paliwa, odsłania się dopiero po wysunięciu dławika iglicy z kanalika wylotowego. Bezpośrednio po oderwaniu się iglicy od jej gniazda z rozpylacza wydostają się więc tylko niewielkie ilości oleju napędowego, przenikające pomiędzy dławikiem i gładzią kanalika wylotowego. Właściwy proces wtryskiwania rozpoczyna się w chwili, kiedy obrzeże dławika iglicy oddalającej się od gniazda wysunie się już z kanalika wylotowego. W zwykłym rozpylaczu czopikowym następuje to po uniesieniu się iglicy na 0,05. . .  . .0,10 mm nad gniazdo, a w dławiącym rozpylaczu czopikowym dopiero po wzniosie iglicy w zakresie 0,45. . .0,50 mm.

Dzięki wydłużeniu dławika, po oderwaniu iglicy dławiącego rozpylacza od gniazda upływa więc względnie długi okres czasu, tzw. okres wstępnego wtryskiwania, w ciągu którego z rozpylacza wytryskują niewielkie ilości intensywnie rozpraszającego się oleju napędowego. Dobierając odpowiednio szczegóły konstrukcji rozpylacza dławiącego zapewnia się, że okres wstępnego wtryskiwania jest dłuższy niż okres opóźnienia samozapłonu. W rezultacie główna część wtryskiwanej dawki oleju napędowego napotyka już w komorze spalania na otwarty płomień powstały wskutek spalania rozpylanych początkowo ilości paliwa. Charakterystyczny sposob działania dławiącego rozpylacza czopikowego zapobiega więc zbyt szybkiemu narastaniu ciśnienia podczas spalania w cylindrze, w wyniku czego bieg silnika jest o wiele bardziej elastyczny niż w razie stosowania zwykłych rozpylaczy, otworkowych lub czopikowych.

Rozpylacz PINTAUX, przypominający rozpylacz czopikowy, ma dwa kanaliki wylotowe — główny, o średnicy Około 1,0 mm oraz skośny, o średnicy około 0,2 mm. Z uwagi na brak symetrii wykonania, gniazdo rozpylacza PINTAUX ustala w ściśle określonym położeniu względem obudowy wtryskiwacza, a tę z kolei w stosunku do gniazda wtryskiwacza w głowicy cylindrów.

Po oderwaniu się iglicy od gniazda olej napędowy tłoczony pod wysokim ciśnieniem usiłuje natychmiast wydostać się z wnętrza rozpylacza do komory spalania.

Tags: , , ,

Comments are closed.