serwis Skoda i VW
serwis Skoda i VW Wrocław

Klinowy ryglownik postojowy

Posted in Uncategorized  by admin
November 6th, 2016

System PLASSWILM — pomocnicze urządzenie mechaniczne do blokowania kół samochodu. W rynienkach zawieszonych wahliwie przed kolami tylnymi znajdują sie szerokie plecionki ze stalowych łańcuchów. Po odchyleniu rynienki plecionka wypada, rozściela się pod najeżdżającym na nią kołem lub kołami bliźniaczymi samochodu i blokuje je, wskutek zakleszczania się ogniw łańcuchów między elementami bieżników opon. Rynienki są przechylane za pomocą mechanicznego układu przesienia i dźwigni w kabinie kierowcy. Klinowy ryglownik postojowy służy do zabezpieczenia przed stoczeniem sie w tył pojazdu samochodowego, zatrzymanego na stromej pochyłości podczas wjeżdżania w górę. Ryglowniki takie, stosowane przeważnie parami lub rzadziej pojedynczo, spełniają zadania zakładanych ręcznie podkładek klinowych — lecz są od nich bardziej niezawodne, a ponadto wygodne i bezpieczne w użyciu. Typowy ryglownik postojowy składa się z klinowej podkładki stalowej, jej przegubowego układu zawieszenia i pneumatycznego siłownika, zasilanego z nadciśnieniowego układu uruchamiającego mechanizmy hamulcowe kół jezdnych. Siłownik ryglownika jest sterowany z kabiny kierowcy, przy użyciu zaworu otwierającego lub odcinającego dopływ sprężonego powietrza. W dużych pojazdach lub w naczepach i przyczepach stosuje się zdalnie sterowane zawory elektromagnetyczne. Ryglownik pneumatyczny wyposaża sie zwykle w łańcuch, który w okresie zaczepienia na przednim haku na ryglownik postojowy (TIP-TOP) nie utrudnia opuszczania i podnoszenia podkładki klinowej przez siłownik. Natomiast w razie braku sprężonego powietrza lub nieszczelności przewodów zasilania siłownika, przez zaczepienie łańcucha na tylnym haku (H2) unieruchamia sie klinową podkładkę w pozycji spoczynkowej (uniesienia). Wielotarczowy mechanizm hamulcowy jest to urządzenie zbliżone konstrukcyjnie do sprzęgła wielotarczowego, służące do kontrolowanego utrudniania ruchu obrotowego lub unieruchamiania koła jezdnego. Wielotarczowe mechanizmy hamulcowe, spotykane niekiedy w dużych i ciężkich pojazdach, są wprawdzie znacznie kosztowniejsze niż zwykłe mechanizmy bębnowe lub jednotarczowe, lecz cechuje je lekkość i zwartośc budowy, duża trwałość i odporność na zużycie. [patrz też: Serwis Skoda Wrocław, serwis Skoda, serwis volvo warszawa ]

Tags: , ,

Comments are closed.