serwis Skoda i VW
serwis Skoda i VW Wrocław

Urządzenie biegu jałowego

Posted in Uncategorized  by admin
October 18th, 2016

Hydrauliczny regulator CAV działa jako nastawny, utrzymując ustawioną prędkość biegu silnika bez względu na jego obciążenie zewnętrzne, jeżeli nie przekracza ono dopuszczalnego. Kiedy silnik zwalnia swój bieg, spada wydajność pompy zębatej i obniża się ciśnienie tłoczenia, a wiec maleje różnica ciśnień po obu stronach tłoczka sterującego. Wówczas sprężyna rozpieracza przymyka nieco zaworek sterujacy, czyli podwyższa się ciśnienie naporu i obniża ciśnienie upustu, a więc tłoczek rozrządu pod działaniem rosnącej różnicy ciśnień przesuwa się ściskając jeszcze bardziej spreżyne rozrządu, tym samym zwiększając dawkowanie. Natomiast w razie przyspieszenia biegu silnika wzrasta różnica ciśnień działająca na tłoczek sterujący, który otwierając zaworek sterujący obniża ciśnienie naporu i jednocześnie podwyższa ciśnienie upustu. W takiej sytuacji maleje różnica ciśnień po obu stronach tłoczka rozrządu, który ustępując pod naciskiem sprężyny rozrządu zmniejsza dawkowanie.

Podczas wciskania lub zwalniania pedału przyspieszenia układ przeniesienia zwiększa lub zmniejsza napięcie sprężyny rozpieracza, Wskutek zwiększenia napięcia sprężyna rozpieracza przymyka zaworek sterujący, powodując podwyższenie Się Ciśnienia naporu i obniżenie ciśnienia upustu, czyli wzrost różnicy ciśnień po obu stronach tłoczka rozrządu, który przesuwa się z przezwyciężaniem oporu sprężyny rozrządu i zwiększa zmniejszenia się napięcia sprężyny rozpieracza zaworek sterujący otwiera się i wywołuje spadek ciśnienia naporu z jednoczesnym podwyższeniem ciśnienia upustu, co umożliwia sprężynie rozrządu rozprężenie sie i przemieszczenie tłoczka rozrządu, który zmniejsza dawkowanie. Każdemu położeniu pedału przyspieszenia odpowiada jedno określone napięcie sprężyny rozpieracza, a więc i jedna określona prędkość biegu silnika.

Urządzenie biegu jałowego składa się z tłoczka i wodzika Oraz dwóch sprężyn, oporowej i amortyzującej. Zwężka dławiąca w tłoczku urządzenia biegu jałowego łączy wnętrze prowadnicy wodzika z komorą upustową. Sprężyny są tak dobrane, że ugięcie jednostkowe sprężyny amortyzującej jest dwa razy większe niż sprężyny oporowej. Dzięki temu podczas powolnego przesuwania zębatki sterującej tłoczek urządzenia biegu jałowego i wodzik poruszają się w tym samym kierunku, lecz tłoczek przebywa trzy razy krótsze odcinki drogi niż wodzik. Jeżeli natomiast zębatka sterująca jest przemieszczana szybko, wobec silnego dławienia przepływu oleju przez zwężkę w tłoczku urządzenia biegu jałowego wewnątrz prowadnicy ulega biorąc praktycznie pewna ilość Oleju jakby odcięciu, co zmusza tłoczek do naśladowania ruchów wodzika, przy czym napięcie sprężyny amortyzującej się nie zmienia. [podobne: serwis toyota warszawa, serwis toyoty warszawa, warszawa serwis toyota ]

Podczas biegu jałowego silnika w razie podwyższania się ciśnienia naporu (wskutek przymknięcia się zaworka sterującego, kiedy zaczyna zmniejszać się prędkość obrotowa wału korbowego) tłoczek rozrządu zwiększa natychmiast dawkowanie, a tłoczek urządzenia biegu jałowego przesuwając się w ślad za oddalającym się wodzikiem odcina połączenie pomiędzy komorą upustową i kanałem ssącym pompy zębatej. Powoduje to podwyższenie sie ciśnienia upustu i przemieszczenie przez tłoczek rozrządu zębatki sterującej w kierunku jej położenia STOP. Jednocześnie pod naciskiem śruby regulacyjnej na wodzik, przekazywanym przez sprężynę amortyzującą, tłoczek urządzenia biegu jałowego przesuwa się i Ściska sprężyne oporową — niemal od razu otwierając znów połączenie pomiędzy komorą upustową i kanałem ssącym pompy zębatej.

Tags: , ,

Comments are closed.